Pobytová část od 5. 10. 2020
7. října 2020
Covid-19 pobytová část střediska
Provoz pobytové části Střediska výchovné péče vzhledem ke COVID-19, platný od 5. 10. 2020.
Pokyny vycházejí z metodického pokynu (manuálu) MŠMT, který stanovuje základní provozní podmínky škol ve školním roce 2020/2021 vzhledem ke COVID-19 (https://www.msmt.cz/file/53629/).
Tento materiál stanoví pouze ty provozní podmínky, které se liší (či jsou stanoveny nad rámec) od standardních podmínek vyplývajících ze školských, hygienických, pracovněprávních a dalších předpisů.
Obecné informace
- Dobrovolné diagnostické pobyty jsou realizovány v plném rozsahu. Omezení se vztahují na návštěvy, vycházky a rodičovské skupiny (viz níže – opatření ve vnitřních prostorách střediska).
- Klade se zvýšený důraz na dodržování zásad osobní a provozní hygieny.
- Do střediska nemohou vstupovat osoby s příznaky infekčního onemocnění.
- Pobyt zákonných zástupců/osob odpovědných za výchovu klientů a dalších osob uvnitř budovy střediska bude omezen jen na nejnutnější dobu.
- Veškeré informace související s případnými změnami provozu střediska v souvislosti s COVID-19 budou zveřejňovány na webu střediska v záložce Aktuality.
- V případě konkrétních mimořádných situací spojených s COVID–19 bude středisko postupovat vždy podle pokynů KHS a dodržovat všechna platná mimořádná opatření vyhlášená pro dané území příslušnou KHS nebo plošně MZd.
Opatření ve vnitřních prostorách střediska
- V prostorách střediska se vyžaduje nošení roušek. Používání roušek v prostorách střediska bude v průběhu celého školního roku vycházet z doporučení KHS Liberec, MZd a tzv. semaforu pro oblast školství.
- Množství osob, které mohou vstupovat do střediska je omezen následovně:
- Při vyzvedávání klienta na vycházku, víkendový výjezd, návštěvu domovské školy apod. vstupuje do budovy střediska pouze jedna osoba (zákonný zástupce/osoba odpovědná za výchovu).
- Návštěv v budově střediska se účastní max. 2 osoby a to zákonní zástupci/osoby odpovědné za výchovu. Pracovníci střediska zajistí, aby nedocházelo ke kontaktu osob jiných než jsou osoby ve vztahu dítě – zákonný zástupce/osoba odpovědná za výchovu.
- Klienti odjíždějí ze střediska na víkendové výjezdy ve 30 minutových intervalech, a to nejdříve ve 13:30. Konkrétní čas odjezdu je dohodnut dopředu s pedagogickým pracovníkem.
- Návraty do střediska jsou realizovány ve 30 minutových intervalech a jsou dopředu dohodnuty s pedagogickým pracovníkem.
- Rodičovské skupiny jsou do odvolání realizovány individuální formou. Tzn. v kontextu rodič – zákonný zástupce/osoba odpovědná za výchovu a speciální pedagog/psycholog. Tato konzultace, jejíž cílem je zhodnocení víkendového výjezdu, trvá 30 minut. Konkrétní čas setkání je totožný s časem příjezdu do střediska po víkendovém výjezdu.
- Vycházky – konkrétní čas odchodu klienta je domlouván se zákonným zástupcem/osobou odpovědnou za výchovu individuálně, a to v časovém rozsahu 13 – 18 hodin). Doba strávená na vycházce zůstává zachována v souladu s režimem dne. Mění se tedy pouze časy odchodu a příchodu v rámci vycházky.
- Prodloužená vycházka – odchod klienta je domlouván individuálně s pedagogickým pracovníkem. Čas návratu do střediska je v souladu s režimem dne, tedy do 18 hodin.
- Při vstupu do střediska jsou klienti, zákonní zástupci/osoby odpovědné za výchovu aj. povinni použít desinfekci rukou.
- Klienti, zákonní zástupci/osoby odpovědné za výchovu jsou povinni dbát pokynů pracovníků střediska, dodržovat stanovená hygienická pravidla; jejich opakované nedodržování, po prokazatelném upozornění, bude považováno za hrubé porušení pravidel střediska.
- S každým klientem, zákonným zástupcem/osobou odpovědnou za výchovu je podepisováno potvrzení o bezinfekčnosti.
- Každý klient pobytového oddělení bude mít s sebou na průběh pobytu množství roušek, které je definováno v seznamu věcí pro pobyt (5 kusů látkových roušek, v případě jednorázových roušek 1 rouška/den).
- Klientům nastupujícím na pobyt je měřena tělesná teplota. V případě, že bude mít klient zvýšenou teplotu (nad 37°C), bude jeho nástup na pobytovou část odložen. Tělesná teplota je měřena také klientům, kteří se vracejí z víkendových pobytů v domácím prostředí. V případě zvýšené teploty po návratu do střediska bude klient odeslán zpět do domácího prostředí.
Hygienická pravidla a standard úklidu
- Desinfekce rukou klientů pobytového oddělení se provádí před každým jídlem, pedagogický personál v průběhu dne dbá na důkladné mytí rukou klientů teplou vodou a desinfekčním mýdlem v dávkovači.
- Prostory střediska se minimálně jednou za hodinu po dobu 5 minut krátkodobě a intenzivně větrají v průběhu celého dne.
- Jsou oddělena sociální zařízení pro pobytové klienty, ambulantní klienty a zaměstnance.
- Úklid a dezinfekce hygienických zařízení probíhá min. jednou denně.
- Vyprazdňování odpadkových košů je prováděno nejméně jednou denně.
- Denně se provádí důkladný úklid všech místností, ve kterých se klienti a zaměstnanci pohybují. Úklid povrchů a ploch se provádí s použitím desinfekčního přípravku; je kladen důraz zejména na desinfekci povrchů, které používá větší počet lidí (kliky dveří, vypínače světel, klávesnice a počítačové myši, baterie u umyvadel, splachovadla, dávkovače mýdla apod.).
- Prádlo (lůžkoviny, ručníky apod.) se pere minimálně na 60° C.
- Použité roušky jsou skladovány odděleně od ostatního prádla klientů; po použití jsou vyprány a připraveny pro další použití.
- Středisko je vybaveno dostatečným množství desinfekčních přípravků s virucidním účinkem.
Stravování
- Stravování klientů pobytového oddělení je zajištěno Krajskou nemocnicí Liberec.
- Důraz je kladen na nutnost mytí rukou (případně desinfekci) před odebráním stravy.
Při podezření na možné příznaky COVID-19
- Do střediska nesmí vstoupit nikdo s příznaky infekce dýchacích cest, které by mohly odpovídat známým příznakům onemocnění COVID-19 (zvýšená tělesná teplota, kašel, náhlá ztráta chuti a čichu, jiný příznak akutní infekce dýchacích cest).
- Pokud klient pobytového oddělení vykazuje některý z možných příznaků COVID-19, bude umístěn do samostatné místnosti a kompetentní pracovník střediska kontaktuje zákonné zástupce/osoby odpovědné za výchovu klienta s ohledem na jeho bezodkladné vyzvednutí ze střediska. Zákonný zástupce/osoba odpovědná za výchovu telefonicky kontaktuje praktického lékaře, který rozhodne o dalším postupu. Zákonný zástupce/osoba odpovědná za výchovu o dalším postupu dle pokynů praktického lékaře informuje pracovníky střediska.
- Pokud se u zaměstnance střediska objeví příznaky infekčního onemocnění, opustí středisko v nejkratším možném čase s použitím roušky. Zaměstnanec telefonicky kontaktuje svého praktického lékaře či příslušnou hygienickou stanici a postupuje dle jejich pokynů. O stanoveném postupu uvědomí vedoucí střediska.
- Klientovi (popřípadě zaměstnanci střediska) s přetrvávajícími příznaky infekčního onemocnění, které jsou projevem chronického onemocnění, včetně alergického onemocnění (rýma, kašel), je umožněn vstup do střediska pouze v případě, prokáže-li, že netrpí infekční nemocí.
V Liberci dne 5. 10. 2020
Zpracovala Mgr. Lenka Tešnarová, vedoucí střediska